onsdag 3. august 2011

Så er vi igang igjen

Å ja, jeg har holdt på en stund med soppturer og etterfølgende måltider noen uker allerede. Første funnet var åkersjampinjong i juni. Der stod den, gitt, like ved huset til søstern min. Og da var jeg igang! Har gjort et og annet funn der annenhver uke, men sneglene er der i god tid før meg.

Det har blitt mye kremler og en del kantareller, selv om de er litt små, rødskrubb, noen rimsopp, sandsopp. Men i dag snublet jeg over min første steinsopp og da er det bare å oppsøke andre tidligere funnsteder. Blir travelt nå etter varmeperioden, men jeg har egentlig ike noen gode steinsoppsteder. Kantarellen forsvinner raskt nå i varmen.

Jeg har behov for å finne gode soppskrifter og er takknemlig for tips. På reportoaret er soppsuppe og sopprisotto (på menyen i kveld)ellers smørstekt og kremet sopp med og uten løk. Har frosset ned 3-4 begre, men har ikke spist alt fra i fjor heller. Ikke noe problem da det går mye i soppsuppa.

Er også på jakt etter gode soppbøker, spesielt en som omtaler kremler. Har ikke bestemt meg om kremler generelt er godt, vanskelig å bli kvitt snev av bitterhet. Noen av kremlener er så gode at jeg gjerne kunne tenke meg å spise de rå og ikke bare testsmake for bitterhet.

Sotriske
Og det er mange meninger om spiselighet. Sandsopp omtales på nettet som ikke god matsopp, men Morten Gjødal (soppgleder.no) mener det er en bra matsopp. Samme gjelder sotrisker som jeg fant noen eks av. Matsopp sier den ene boka,og på nettet er det delte meninger, noen roser den, andre sier den er uspiselig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar