mandag 20. september 2010

Dagen derpå ...

Traktkantareller til tørk på badet
Jeg må innrømme at det er morsommere å plukke sopp enn å ta vare på den i etterkant. Mormor fikk stuet sopp og kylling lørdag kveld og sopp og bacon søndag, og et par kilo ble forvellet og lagt på glass. Traktkantarellene er nå lagt til tørking på badet, så kom det nye badet i kjelleren virkelig til sin rett :-)

På kurs på Sandbakken serverte de en aldeles nydelig traktkantarellsuppe. Jeg anbefaler et kurs med Morten i Soppgleder.no. Oppskriften fikk vi med i kursheftet og suppa er populær hjemme også. I dag ble den laget kun med kantarell. Ja ikke bare sopp - løk, rømme, fløte, blåmuggost, tomater - som suppe på en spiker? Mer røper jeg ikke. Gå på kurs :-) Selv de som ikke liker sopp (les: tenåringer) liker denne. Men jeg vil gjerne ha tips til gode (og enkle) soppskrifter.

Og nå burde jeg ta vare på resten av soppen min som ligger i kjøleskap. Men jeg tenker også at det ikke haster. Når butikkene kan selge inntørket kantarell fra Latvia til 129 kr kiloen eller mer, så kan vel jeg utsette jobben litt, tenker jeg. Hvem i h... betaler for slik sopp?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar