onsdag 22. september 2010

For mye sopp - er det mulig?

Lerkesopp
Når begynner jeg faktisk å bli mettet på sopp, er fortsatt ikke ferdig med å ta vare på kantarellene fra helgen. Nå har det vært sopp på menyen hver eneste dag. Spiste smørstekt steinsopp til lunsj i dag (jobber hjemme). Og jeg ser sopp overalt. Anne :-) og jeg gikk tur i går og fant masse traktkantarell på Eineåsen. Lerkesoppen fra forrige uke som gikk bort i gressklipping har tittet opp igjen. Samme har noen matblekksopper. Kongesjapinjongen som jeg egentlig ikke snakker om, har dessverre ikke kommet tilbake. Det er en uting med overivrige gressklippere nå midt i soppsesongen.

Men det begynner å bli litt i overkant. Nå har jeg bedt Anne om hjelp - vil du ha denne kiloen med kantarell? [kantarellbilde] Det ville hun.

Da har jeg bare halvannen kilo å forvelle selv i kveld. Skal jo gjøre litt annet også.  Nå har gubben dratt på jakt og jeg har så godt som eneansvar for dyret i familien (det firbente, ikke tenåringen :-) så da må jeg ut på tur morgen som kveld. Og jeg kan jo ikke unngå å kikke etter sopp, kan jeg vel?

Det ble fåresopprisotto til middag med innslag av matblekksopp (kunne ikke dy meg for å sjekke skolens plen igjen i ettermiddag) og kantarell. Suksess også hos han som ikke liker sopp, tror han. Beste risottoen jeg har laget, mener jeg, selv om steinsopprisottoen for noen uker siden også var veldig god :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar