mandag 20. september 2010

Vill i soppskogen - kantareller

Kantarellrekker 18.9.2010
I dobbelt forstand var jeg vill i soppskogen i lørdag. Etter tre timer i Stangnes-skogen (Eidskog kommune) var soppkurven full av kantarell og på tide å komme seg tilbake til bilen. Nedover i riktig retning, hva ser jeg? Jo et dalsøkk fullt av kantareller! Og jeg plukker og jeg plukker, soppnettet fyller seg og det blir rimelig tungt å bære (7 kg viste det seg), men å stoppe før det er tomt? Opp på en høyde og jeg skimter veien. Men det det var en annen vei, ingen bil der nei. Heldigvis er dette kjent terreng, for noen, og en telefon til svogeren bekreftet at jeg var for langt øst. Det var bare å gå rundt (3 km ekstra). Etter 5 timer i skogen var bikkja, soppen og jeg tilbake i bilen. Lærdommen - må skaffe meg en GPS for å merke av på kartet hvor bilen er og hvor de fine soppstedene er! Og ta med mat og regntøy ... Dette er nok siste helgen jeg plukker kantarell da mange nå er for gamle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar